Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 21 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 41 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 16 Nov 2006 av/by Elina - Laos

Wat Phu

Vi var dauslitne etter den lange etappen igaar, fremdeles med "dritarau" og "snorrhue" saa vi tok en dag i Champasak og roet ned med tempelbesok til Wat Phu.

Av unodvendig frykt for tyveri av vaare dyrebare sykler leide vi alt for smaa damesykler og syklet de 8 km ut til tempelet. Tempelet er i stil med Angkor og storslagent i seg selv, men kanskje litt stusselig etter den overvelmende tempeldosen vi fikk i Angkor. En forskjell verdt aa merke seg er dog at Wat Phu ligger i en skraaning og ikke paa flat mark som i Angkor slik at man paa overste trinn fikk en fantastisk utsikt over omraadet og landsbyene rundt.


Utsikt fra Wat Phu, overste trinn

Trappene opp var saerdeles bratte og flankert av stutte dekorative frangipani-traer med sine skinnende hvite blomster. Traerne var gamle og hadde vokst helt inn i deler av trappefundamentet slik at trappetrinnene hadde vokst sammen med traerne og gikk oppover stammen paa dem. Dette gjorde at trappen fikk et mystisk Ringenes Herre - look med buede, bratte trapper opp til et nesten sammenrast tempel. Vi saa for oss hvordan filmen kunne vaere spillt inn her.


Trapp fra Ringenes Herre?

Selve tempelet var, som mange av Angkor-templene, ganske saa sammenrast, og vi klodde i fingrene etter aa rydde opp i dette enorme 3D-puslespillet.


Puslespill?

Champasak var forovrig inntil faa aar siden en by forebeholdt de kongelige, mens idag er den overlatt gud-og-hvermans. Et aldri ferdigstillt palass ligger oppi lia der. Fra satelittfoto er det oppdaget murer fra en for lengst svunnen by som ikke lenger er mulig aa se spor etter. Spennende.



<> 0 kommentarer/comments


16 Nov 2006 av/by Elina - Laos

Distanserekord

Dato: 14.11.6
Sted: Don Khon - Champasak
Km: 123,39

Vi var oppe grytidlig for vi visste at det kom til aa bli langt idag. Vi hadde bestillt en baat til aa ta oss over Mekong.

Nesten med en gang traff vi en syklende tsjekker som var virkelig skravlesjuk etter aa ha syklet 2000 km uten aa mott en eneste syklist. Vi ble staende en time aa skravle - en ganske saa trivelig tsjekker.

Veien var veldig fin med bra asfalt, men ganske kjedelig. Ikke noe saerlig aa se, og alle landsbyene laa et par km vekk fra veien, og vi tok oss ikke tid til aa stoppe for aa besoke dem. Derfor fant vi ikke noe mat heller, og taeret hardt paa kjekslageret i sekken. Forst i 3 tida paa ettermiddagen fant vi lunsj, og da var vi bekymret for tida og ankommende morke.


Grisefrakt i Laos er som i Vietnam... Men disse fikk et avkjolende bad. Hylte de? Jepp, det kan du tro.

Enorme lastebiler lastet med 3 tommerstokker paa hver dundret forbi. Noen driver serios tommerhogst her et sted. Dette er svaere traer.

Vi tok av veien for aa komme ned til Mekong for aa finne ferje til Champasak som ligger paa den andre siden. Hadde vi kommet 10 min seinere hadde vi ikke kommet over for da var det morkt. "Ferja" besto av to smaa, skropelige longtail-baater i tre, med noen planker paa tvers som en moderne katamaran. En par paa motorsykkel delte ferja med oss, og vi rakk akkurat over for morket tok overhaand. Hadde ikke turd aa krysse paa den farkosten i morket nei...


Laotisk ferje



<> 0 kommentarer/comments


16 Nov 2006 av/by Elina - Laos

Slappa paa Don Khon

I 2 dager slappet vi av paa Don Khon. Vi var ganske slitne etter noen krevende dager og Staale er potte forkjola og vi smaasliter med litt "utolig mage" etter aa ha ankommet turiststrok. Turistmat er aldri bra for magen, stay away!


Solnedgang over Don Khon

Don Khon er ganske avslappende. Her gjor man misnt mulig. Ligger i hengekoya paa terassen og leser og sykler en runde hvis man gidder. Vi har sett et vannfall i Mekong som ikke var rare greiene for fosse-bortskjemte nordmenn, og en liten strand var det ogsaa selv om det gul-brune Mekongvannet ikke innbod til de store badeopplevelsene. Delfiner skal det vistnok vaere her ogsaa selv om vi ikke har sett noen. Utrydningstruede saadan. Franskmennene bygde en jernbane som staar aa ruster borti her, for aa frakte gods forbi strykene, og ellers er det ganske rolig. Strom er det bare fra aggregat mellom kl 6 og kl 10, men man trenger jo i grunnen ikke mer.

Vi bytta bungalow da naboen hadde "cinema" paa sondagen med film fra kl halv 8 om morgenen og muy thai (thaiboksing) paa ettermiddagen samtidig som verten skulle pusse opp bungalowen ved siden av med masse pussing og saging.

Vi trengte virkelig noen avslappende dager med vannbofler spaserende over tunet og gynging i hengekoye. Fikser sykler og vasket toy fikk vi ogsaa gjort.



<> 0 kommentarer/comments


16 Nov 2006 av/by Elina - Kambodsja

Overnatting hos en Kambodsjansk familie

Dato: 09. -10.11
Sted: Kratie - Sre Sbov - Stung Treng
Km: 59,17 + 91,25

I folge Mr. Pumpys eminente sider visste vi at det ikke var noen overntattingsmuligheter paa denne strekningen, og at vi enten maatte campe eller sporre om aa faa overnatte hos noen lokale.

I folge samme sider skulle veien etterhvert gaa i opplosning og vaere et rent helvete aa ta seg frem paa med kratere, sand og stein. Det forste stemte, men kinesiske entreprenorer har siden Mr. Pumpy syklet her i 2002 drevet heftig veiarbeid, og holder i grunnen paa enda, slik at veistandarden var kraftig forbedret. Det  ble likevel lange dager med mye motvind og lange kjedelige strekninger med ikkeno'. Bare bred kjip vei med veldig grovt dekke, noen ganger helt lost eller grus, og ingen skygge i 40 graders varme. Utsikten var enten jungel eller store aapne omraader med vann eller kratt, og ikke en straahytte aa se i mils omkrets. Ikke en gang en vannboffel tok seg bryet med aa gi oss litt selskap... Da var det trivelig aa slaa folge med med den franske sysklisten (Christoph). Vi hadde ogsaa omtrent samme tempo.

Det var ikke saa enkelt aa sporre seg fram til et sted aa sove, men til slutt fikk vi napp hos en familie der far sjol var laerer paa den lokale skolen. De hadde et svaert hus paa stylter og gris og kylling og ku og geit og and under. 

Bunguun spurte jeg, som betyr do, men nei, det hadde de ikke. ?? Ikke en gang et hull i bakken bak et skur? Nei. Sonnen i huset kunne litt engelsk og inviterte gutta med paa "swimming" som han kallte det, som innebar aa ta seg et bad med vann ost fra en tonne som sto midt paa gaardsplassen. Kvinnene i Kambodsja drar skjortet opp under armene og bader med det paa. Siden jeg ikke hadde et slikt skjort ble det ikke noe bad paa meg.

Far kunne bittelitt fransk og bittelitt vietnamesisk og slik kunne vi dra igang en enkel samtale med spraakene vi hadde for haanden, og vha. et lite hefte med bilder av skjonne Norge fikk vi foklart baade fenomenet midnattsol og at vi skulle sykle hjem, begge deler komplett uforstaaelig likevel...

Men det var stas, vi ble tildelt plass paa gulvet og sov godt under myggnettingen helt til hanen gol i 4-tida. I 5-tida var alle oppe, og kl 6 var vi paa veien. Tror familien syntes det var like goy med besok som vi syns, og ja, vi la igjen litt penger for bryet og maten.

Veien til Stung Treng var ikke saa mye aa fortelle fra. Det var langt, varmt og vi ble slitne. Ikke noe aa see langs veien. Mye busker og kratt.



<> 0 kommentarer/comments


16 Nov 2006 av/by Ståle - Kambodsja

Kublogg

Etter aa ha lest gjennom bloggen for kukraesjen min ser eg at det er litt uklart i detaljane rundt hendelsen. Og naa naar eg har faatt dyrevaerner-Haugum paa nakken tenkte eg at det var best aa spessifisere litt, slik at eg ikkje blir stempla som dyrepaakjoerer. Det var nemlig kua som sprang paa meg, og ikkje eg som kjoerte paa den. Kua kom fraa venstre bak nokre hus saann at eg ikkje saag den. Den blei skremt av eit eller anna, kanskje syklistane foran meg eller ein rar lyd, eller noko heilt anna. Med min typiske flaks saa bestemte kua seg for aa springe i min retning. Saa saann var det.

Korlies det gjekk med kua veit eg ikkje heilt, men eg trur nok det gjekk bra for den klarte jo aa reise seg med ei gong, i motsetning til meg. Skadene mine var bare nokre skrubbsaar og litt kusjokk. Det er ikkje noko saerlig aa bli sitte paa av ei ku.

Skadene paa sykkelen begrensa seg til knekt hoegre "side bar", noko kroella framskjerm og kupaasutte (og dermed noko boegd) bagasjebrett. Dei er toeffe dessa Koga Miyata syklane.

Det eg syntest var det ekle med heile denne opplevinga var at heile landsbyen, og daa meiner eg HEILE, stod og kikka paa mens eg laag ned og fekk plaster og hadde det faelt og saann. Heldigvis hadde eg med meg to gode hjelperar, men kva hadde skjedd om eg hadde sykla aleine?



<> 0 kommentarer/comments


<< Forrige/prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Neste/next >>

Content Management Powered by CuteNews