Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 21 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 41 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 13 Nov 2006 av/by Ståle - Laos

Naa er me i Laos

Naa har me komme oss til Laos. Er paa ei oey i Mekong som heiter Don Khon. Kan minne litt om ei kryssing mellom Vang Vieng og Koh Tao. Har ikkje hatt saa masse tilgang paa internet i det siste, og her er det svindyrt med internet, men meir blogg kjem seinare. Me reiser vidare i morgo. Sabaideeeeeee.

07 Nov 2006 av/by Elina - Kambodsja

Kontrastenes dager

Dato: 06.-07.11
Sted: Kampong Cham - Chhlong - Kratie (uttales Kratche)
Km: 88,35 + 34,43

Paa mange maater har de to siste dagene vaert de beste sykkeldagene til naa i Kambodsja, men ogsaa de verste.

Vi visste godt at grusveien ut av Kampong Cham langs Mekong ikke hadde god standard i folge Mr. Pumpy, og vi fant ut at det stemte... Veiene var tidvis saa humpete og stovete at vi maatte vandre i hele veiens bredde for aa finne farbar vei, og maatte dekke oss til hver gang en bil passerte i en virvelvind av en stovsky. Likevel var det ikke et kjedelig oyeblikk, veien gikk innom massevis av smaa fattige landsbyer, mange av dem muslimske med tradisjonellt muslimsk kledde damer i sjal og menn i lange kjortler og kalotthatt. Moskeer og buddhistiske templer laa side om side og vi er ikke engang sikre paa om landsbyene var adskilt. For oss saa det ut som de levde fredelig side om side som gode naboer. Som vanlig var det MASSE barn langs veien som kom lopende naar de fikk oye paa farangene paa sykkel for aa rope HEEEEELLLLLOOOOOOO i et gledespredende barnekor! Vi har hort at hele 50% av Kambodsjas befolkning er under 15 aar, ikke rart det er saa mange barn overalt. Landsbyene saa fattige ut fordi barna gikk i skitne klaer og husene deres ofte ikke var annet en bambushytter med straatak, men vi saa ingen ulykkelige sjeler eller barn som saa ut til aa gaa sultne av den grunn.

Rundt oss var det frodig natur og mye landbruksjord der lokale bonder ployde med okser eller bofler paa gamlemaaten med treplog med ett skjaer. Et sted saa vi et redskap som lignet paa tilhengeren til Fred Flint i The Flinstones. Vi tror det var en valse. Veien gikk hele tiden langs Mekong, men rundt omkring er det saa mye oversvomte vaatmarker at vi nesten begynte aa lure paa hvilken side av floden vi faktisk var.

Et sted maatte vi krysse Mekongelven som forovrig er blitt bred som en innsjo naa. En liten ferje tok oss over sammen med andre lokale som hadde aerend paa den andre siden.

Plutselig horer jeg noen voldsomme kraesjelyder bak meg, og naar jeg snur meg ser jeg Staale ligge under sykkelen med en ku over seg! Heldigvis har kua instinkt til aa reise seg og stikke, men skremte kyr skal man ha respekt for. Landsbyens befolkning stimlet sammen i ring som ren underholdning, sikkert 100 folk uten at noen tilbod seg aa hjelpe det grann. Det ble vasket, plastret og rettet opp skjeive sykkeldeler, og selv etter en time med underholdning i forste klasse var ikke landsbyen lei av falang-showet.

Det var blitt seint, men heldigvis klarte Staale aa sykle saapass at vi kom fram til Chhlong selv om det var etter at sola var gaatt ned og fullstendig morkt. Landsbyene uti her har ikke strom saa det var ganske morkt ja... Med litt hjelp fant vi et lite guest house der aggregatet startet forst etter to timer, og uten middag, sultne som vi var. Det ble fransk reserveproviant fra Christophs nodmat a la tort brod med peanutsmor og musli paa, og kokt vann fra en termos verten tilbod oss... Colaen kjopt paa den stengte restauranten ble redningen paa energiunderskuddet.

Dagen idag var heldigvis en kort etappe til Kratie og her skal vi ha en hviledag.

I Kratie motte vi et nederlandsk par som var skikkelig drevne. De hadde syklet rundt i verden i 2 aar ganger 2 og skulle straks ut paa en ny tur. Vi spiste middag med dem og igjen; syklister har alltid mye aa snakke om. De kunne fortelle om Rohloff's gir de hadde paa sine sykler. Navgir med hele 14 gir. Fiffig. Og er garantert aa vare 150 000 km, men haken er prisen: 1000 euro.... De hadde saaklart alt utstyr sponset.

Pcene her har ikke noe saerlig lyst til aa legge ut bilder saa de faar komme senere.

05 Nov 2006 av/by Elina - Kambodsja

Somlesykling til Mekong

Dato: 05.11
Sted: Skun til Kampong Cham
Km: 48,76

Idag tidlig for avreise fikk vi endelig sett de herlige frityrstekte edderkoppene (bilde kommer). Vi smakte dog ikke paa dem pinglete som vi var, men man spiser da ikke edderkopper til frokost! Hores mer ut som en deilig lunsj spor du oss

Cristophe har hatt litt kneproblemer og sykler derfor ganske sakte for aa spare knaerne, og siden dagens etappe var saapass kort fulgtes vi med han. Kjekt aa sykle med likesinnede igjen, og naa syklet vi ogsaa i kolonne med to BoB-hengere paa veien til stor oppstandelse og nysgjerrighet fra kambodsjanerne.

Underveis er det blitt selvsagt med en tokolok - de herlige fruktshakene kambodsjanerene lager. Idag med egg, salmonella anyone? Og is hakket rett fra digre blokker fraktet i sagmugg paa lastebil/motorsykkel/sykkel. Magen har ikke sagt et kny enda , bank i bordet.

05 Nov 2006 av/by Elina - Kambodsja

Paa snorra. Igjen!

Dato: 04.11
Sted: Phnom Penh til Skun
Km: 81,36

Vi ventet en dag ekstra pga. vannfestivalen (enda en?) og trodde kanskje det skulle skje noe spennende i byn men det gjorde det egentlig ikke for idag, men naa ville vi komme avgaarde. Idag skulle den aarlige rokonkuransen gaa av stabelen paa elva med deltagere fra hele landet og nabolandene. Vi saa de trente fra brua, laaaange, smale baater med over 50 roere.

Derfor var det ogsaa heftig trafikk ut og inn av byen selv om klokka bare var 6 paa morgenkvisten. Vi var derfor ekstra forsiktige og syklet i kanten av veien siden bilene tutet konstant bak oss. Jeg (Elina) kom ut i noe los grus, og naar en motorsykkel i tillegg sneiet veskene var det ikke annet aa gjore enn aa deise i bakken. Til alt hell skjedde dette 5 meter fra et apotek der jeg etterpaa ble vasket med gul, sviende jod og plastret med et ikke helt nodvendig, men veldig moralbyggende kamuflasjeplaster i gronnt, brunt og svart, uten at de engang ville ha betalt. Bare Donaldplaster kunne ha toppet dette  Styret vridde seg i fallet og ga tidenes laarhone og blaamerke paa storrelse med et tefat, men som sagt kamuflasjeplasteret gjorde susen.

Ellers gikk dagens 8 mil veldig lett og plutselig var vi fremme, der vi fant tidligere omtalte franske syklistvenn Cristophe.

Skun, ogsaa kallt Spiderville, er kjent for sine friterte edderkopper, og vi ble litt skuffet da vi ikke kunne finne noen paa markedet.

Vi fant rom paa et av de tre gjesthusene der, og rommet hadde falmede fotball-VM plakater fra 2003 som dekorasjon paa de fuktskjoldete veggene. Den ene veggen var prydet med en nydelig, innendors palmestamme som fungerte som klatrestativ for rommets husdyr: en liten rotte som kravlet inn vinduet, opp gitteret, hoppet over i gardinene, videre opp stammen og inn et hull i taket stott og stadig. Paa badet luktet det som gammelt fjos, og dette betalte vi uprutelige 5 dollar for...

02 Nov 2006 av/by Elina - Kambodsja

Killing Fields

Dato: 02.11.06
Sted: Phnom Penh, Kambodsja
Km: 30,34

Mer tragedie...
Vi syklet ut til Killing Fields utenfor byen for aa se henrettelsesstedet for mange av de 17000 fangene fra S-21 fengselet. Fangene ble skuflet ut i lastebiler og henrettet paa kanten av massegraver og bundet med hendene paa ryggen og med bind for oynene. Vi saa mange av de aapnede massegravene, og klesrester og beinbiter laa enda strodd i omraadet. Hver grav var merket med hva som ble funnet i dem, og det var slik som babyer og modre, mennesker uten hode, nakne kvinner og lignende....

De aapnede massegravene med stupaen bak

Midt i omraadet var en stor stupa reist for aa minnes de dode der tusenvis av hodeskaller var stillt ut som en del av dekorasjonen til stupaen. Et tre var merket aa ha blitt brukt til aa denge barn mot, et annet var brukt som opphengsstativ for hoytalere som skulle overdove jamring fra doende fanger. Massegravene ble dekket med DDT for aa forhindre mistenksomhet fra naboer pga. stank, og for aa drepe fanger som eventuellt ble kastet i gravene levende... Mange ble nemlig bare slaatt til dode med et spadeslag i bakhodet for aa spare paa de verdifulle kulene, og ble derfor ikke alltid henrettet med det samme...

Det var i grunnen godt aa sykle tilbake og lufte tankene litt paa den ekstremt stovete og humpete veien tilbake til den herlige trafikken i Phnom Penh. Vi naadde en liten milepael idag ogsaa, forste 1000 km er i boks!

Juhu! 1000 km!

Faktisk er vi blitt litt glad i byen for aa trekke oss opp av den deprimerende historien. Den har mye aa tilby hva syklister maatte begjaere. Trafikken er som Hanoi, fullstendig kaotisk, men det er ikke lenger noen bekymring for oss. I naeromraadet til guesthouset vaart er det hver kveld et livlig marked av rekke paa rekke med smaa vogner som lager nudler, ris og det meste du kan onske deg grillet inkl. kyllingfotter og kyllinghode med kam og det hele. Vi fraatser i billig og kjempegod mat, woket og grillet paa stedet, samtidig som det er en opplevelse i seg selv bare aa sitte aa observere det travle livet som kommer forbi. Kvelden avsluttes med en herlig shake av hvilken som helst tropisk frukt du overhodet ikke kan navnet paa. Soursop-shake er vaar favoritt hittil. Kan noen fortelle oss hva det heter paa norsk? Durian-shake var forovrig grusom, anbefales ikke.

Central Market (ikke vaart naermarked), men stilig bygning

Dessuten fikk vi vaare laotiske visum idag.

Vaar franske syklistvenn har forresten en blogg paa fransk dersom noen er nysgjerrig; Traversée de l'Asie Orientale ā vélo en solitaire og bilder her.

<> 0 kommentarer/comments

<< Forrige/prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Neste/next >>