Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 21 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 41 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 20 Oct 2006 av/by Elina - Thailand

Transport

Dato: 20.10.2006
Sykkeldag: 5
Fra - til: Kabin Buri - Sa Kaeo
Km: 50,38
Akkumulert km: 374

Idag kjorte vi en ny ultrakort etappe. Rumpa trenger hvile og vi har ikke hastverk. Veien var saerdeles kjedelig ogsaa, bare rette, rette veier med nesten ingenting aa se langs veien saa vi peiset paa og var fremme for kl 12. Vi morer oss underveis med synet av overfyllte pick-up'er og lastebiler lastet flere meter bak utover lasteluka og over forerhuset. Thaiene kan virkelig dette med aa laste.

Igjen sleit vi med aa finne et sted og bo og la paa mange kilometer bare for aa sykle rundt og rundt paa overnattingsjakt. Sa Kaeo er provinshovedstaden saa her burde det vaere noe. Forst fant vi et superslitent sted der vi ikke tok sjansen paa aa gaa inn engang, og deretter et super-spitzy spa-hotell som var alt for dyrt, men som det alltid gjor; det ordner seg alltid til slutt! Vi fant et koselig sted med smaa hytter i hagen, med et thai-navn vi igjen ikke klarer aa lese, og tilpasset vaar lommebok.

Etter lunsj over veien var det klesvask, sykkelvask, syklistvask og internett for alle penga. Vi fant ogsaa en liten trillebod med bananpannekake servert med sjokoladesaus. mmmmm

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Short day today due to sore bottoms (still)

20 Oct 2006 av/by Ståle - Thailand

Kjedelig veg, varmt og motvind

Dato: 19.10.2006
Sykkeldag: 4
Fra - til: Plaeng Yao - Kabin Buri
Km: 89,93
Akkumulert km: 324

Me sykla fraa det kjipe hotellet uten aa faa oss noko frokost og med lite vatn i drikkeflaskene. Fant ut at det gjekk greit aa sykle 22 km paa tre kjeks. Stoppa i ein liten by og fekk ris med innmat og kjoett til frokost. Her fekk me ogsaa fylt opp vassflaskene vaare.

Saa sykla me vidare paa lange, rette, kjedelige motorvegar med vekslande med- og motvind. Mest motvind foeltest det som. Trafikken hadde blitt ein god del mindre enn paa vegane naermare Bangkok. Det var sol og veldig varmt heile dagen. Lunsjen bestod av ein annanas som me kjoepte langs vegen og aat i eit "busskur".

Annanasdame // pinaple lady

Eg fekk veldig vondt i rumpa av sykkelsetet denne dagen. Dei siste 25 kilometrane var faele. Trur me starta med litt for lange etapper, men det er jo ingenting verken av hus eller overnattingsmulighetar mellom byane her i Thailand, saa det blir bare saa langt.

Naar me kom fram til Kabin Buri klarte me ikkje aa finne hotell. Me sykla fram og tilbake paa leiting. Maatte spoerre rundt om det var eit hotell der, og fekk til slutt vite at det var eit hotell ca 3 km i andre retningen enn dit me skulle neste dag. Me sykla i den retningen og visst var det hotell der. Kabin International Hotel. Ganske slite hotell med lite gjester, men romma var bra med A/C ogsaa.

Etter aa ha dusja ville me faa oss litt mat, men resturanten i hotellet var stengt og byen var langt unna. Me var lit sure og leie. Me gjekk ut og gjekk langs vegen paa jakt etter ein stad aa ete. Like etter hotellet stod det eit skilt for vegkryss, og daa tenkte eg at der kunne det kanskje vere noko, saa me gjekk i den retningen. Naar me kom fram til krysset saa var det ingenting der bortsett fraa tett trafikk. Begynte aa regne gjorde det ogsaa. Paa tilbakevegen saag me at det var nokre lys opp den eine kryssande vegen, og me gjekk opp der med haap om aa finne noko mat. Naar me kom fram viste det seg aa vere ein slags resturant med tak paa stolpar og bambusmoeblar. Menyen var kun paa thai, men verten kunne litt engelsk og var veldig hyggelig, saa me bestilte ris, grilla kylling og noko suppe. Og me fekk faktisk det me bestilte. Dette var den beste maten me hadde faatt saa langt i Thailand. Dette gjorde dagen for oss. Kosta 200 Baht (40 kr). Mette og troette gjekk me tilbake til hotellet med lyset paa mobilen som lommelykt pga stor trafikk og moerke.

Moerke skyer i horisonten

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

We left the hotel without getting any breakfast and with little water in our bottles. We rode 22 km after eating 3 crackers before we found a town to eat brakfast. We also filled our waterbottles there.

After breakfast we rode on long, straight, boring highways with changing head- and rear-wind. It felt like mostley head wind. It was sunny all day and hot. Our lunch was a pinaple we bought along the way and ate in a buss shelter.

When we got to Kabin Buri we coulden't find a hotel. We rode up and down, and had to ask to find a hotel 3 km outside of town.

After have taken a shower we wanted to get something to eat. The hotel's resturant was closed, so we had to go out on the road looking for somewhere to eat. Just outside the hotel there was a sign telling there was a crossroads nearby. We thougt that there might be something there. When we got there there was notting but heavy traffic. On our way back we saw some lights on a side road and hoped for something to eat there. It was a kind of a resturant. The menu was only in Thai, but the host spoke some English and was very friendly. We ordered fried chicken, rice and soup. This was the best meal we had had in Thailand. It realy made our day.

20 Oct 2006 av/by Elina - Thailand

Paa oversvomte veier

Dato: 18.10.06
Sykkeldag: 3
Fra - til: Bang Saen - Plaeng Yao
Km: 90,96
Akkumulert km: 234

Vi sto opp tidlig idag og har bestemt oss for aa gjore det til en tradisjon pga. den heftige varmen midt paa dagen. Vi klarte det ogsaa takket vaere gutta paa nabo-bungalowen som hadde fest til 5-tida og startet paan igjen ved 7-tida naar vi dro!

Det var artig aa se livet ute paa promenaden der alle selgerne og utleierne kom slepende med sin baderinger, parasoller, vannscootere, grillspyd og hva de ellers skulle friste folk med i lopet av dagen. De hadde alle  noen eldgamle rustholker av noen jeeper uten skilt eller hjemmesnekrede vogner etter en motorsykkel, fullastet til bristepunktet.

Vi fyllte vann i de geniale drikkevannsstasjonene som finnes i byene, og hadde nok en frokost av typen ja-takk-til-whatever-som-blir-foreslaatt siden kommunikasjonen er litt vanskelig. Idag ble utfallet innmatsuppe og ris  Suppa var god den, men bitene med tarm, lever og blodpudding ble nok liggende i skaala ja...

Et lite bidrag til miljoet

Smaker paa blodpuddingen...

Siden vi har syklet paa motorvei de to siste dagene har vi bestemt oss for aa droppe aa folge kysten i sor siden det ser ut som motorveien fortsetter der. Vi retter styrehjulet mot Kambodsja. Det startet med motorvei ogsaa her, men ettervaert tok vi inn paa en bitteliten koselig landevei med kuer og hons og andre idylliske gaardsmomenter, og heldigvis lite trafikk. Etterhvert ble fiskedammene langs veien mer og mer oversvomte og til slutt dekket de ogsaa veien. Det saa ut som bondene forsokte aa berge fisken ved aa spenne rundt nett. Vannet var bare legghoyt saa det gikk akkurat fint aa sykle gjennom.

Hengebuk-kveg

I byen som var dagens maal fant vi ingen overnatting og vi hadde lite lyst til aa sykle 30 km til neste by. Vi spurte oss frem, men fikk sikkert ti forskjellige svar... Ingen ville si at det ikke fantes overnatting og pekte bare i en eller annen retning. Frustrerende. Vi endte opp med aa finne nok et daarlig drive-in hotell en mil opp en vei i feil retning, og laaangt utenfor allfarvei og uten mat... Staale berget sulten ved aa sykle til naermeste matskur og tok med mat tilbake til hytta vaar. Hytta hadde forovrig maurbol i sengeteppet, rottelort paa gulvet, ikke noe dusjhode, ingen vinduer og det meste var gaatt i stykker, men TV var i orden da... Men vi skulle bare sove og det gjorde vi

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

We have changed the plan about going south along the coast because of the heavy traffic along the highway going the same direction. We cycled on an idyllic small road with cows and fish ponds just how we thought cycling in Thailand would be. The road was later flooded but not more than it was still cycleable.

Communication with the Thais are a little difficult so we often just say yes when they suggest something to eat in the small foodstalls along the road. They seem to be very fond of intestial soup (correct word?) because that is usually what we get...

It was difficult to find a place to stay for the night, and the Thais just answered something even if they didn't know when we asked for directions. Finally we found a bad drive-in hotel with everything broken and ants in the bed sheets.

17 Oct 2006 av/by Elina - Thailand

Rumpa mi, jeg har saa vondt i rumpa mi...

Dato: 17.10.06
Sykkeldag: 2
Fra - til: ?? - Bang Saen
Km: 40,76
Akkumulert km: 143
Gjennomsnitt: 16,4 km/t
Tid: 2:33
Max: 40,3 km/t

Vi kom seint igang idag, litt slitne etter i gaar. Vi spiste frokost paa samme stedet som vi spiste middag igaar, og vi fant ikke riktig noe som lignet paa frokost, saa da damen spurte et eller annet paa thai sa vi bare ja og haapte vi skulle faa noe thai-frokost. Det viste seg nok at hun hadde spurt om vi ville ha det samme som til middag igaar for vi fikk servert cola og stekt ris, men pytt-pytt, vi griner vel ikke paa nesen for det?

Rutevalget i dag var ikke mer spennende enn i gaar, braakete motorvei med store lastebiler og mange felter. Fra Chonburi fant vi en kystvei og den fulgte vi, der det praktisk talt ikke fantes lastebiler. Etterhvert kom vi fram til en thailandsk beach-resort med masse fancy hotell langs en strandpromenade. Vi fant en styggvarm bungalow (38 grader inne), men etter et regnskyll ble alt saa meget bedre.

Lite spennende vei i starten idag...

Siden vi syklet saa kort idag fikk vi tid til aa prove det thailandske strandlivet, dvs: bade med alle klaerne paa og sitte i skyggen under en parasoll og takke nei til alt juggelet som ble presentert fra tunglastede trillevogner og baereseler. Som seg hor og bor kunne det meste som kan grilles paa pinne kjopes  fra en uendelige mengder like salgsboder og alt fra baderinger til vannscootere, tubing-turer og tandem, triplex og quadrupel-sykler (eller hva det heter) leies. I det hele tatt et ganske slitsomt sted, men for to slitne syklister passet det i grunnen finfint, med all avslappingen et slikt strandliv oppfordrer til. Vi fikk badet fra oss og like ved dundret en kokkosnott i bakken fra en av palmene som var plantet langs strandpromenaden.

Dette er sansynligvis siste gang vi ser havet for vi kommer til Finland.

(Vi glemte aa ta med kortleseren saa bilder kommer seinere)

The route today was not more exiting than yesterday, highways and big, noisy trucks... We made a detour along the coast and found a thai beach resort: Bang Saen where we had time to swim in the sea and rest our sore bottoms... This is probably the last time we will see the sea until Finland.

16 Oct 2006 av/by Elina - Thailand

Hurra hurra!!

Dato: 16.10.06
Sykkeldag: 1
Fra - til: Bangkok - ??
Km: 89,6
Akkumulert km: 102
Er det langt igjen no? Jah

Klar-ferdig-GAA!

Naa sitter vi paa en internettcafe i en bitteliten by som vi ikke vet navnet paa. Vi har gjennomfort forste dag av sykkelturen, og er ganske fornoyde med oss selv. Hurra hurra! Vi sykla alt for langt paa en vei som er alt for stor og braakete med 3 felter hver vei, og det ser ut som den har tenkt aa fortsette slik langs kysten hele ruten vi hadde tenkt aa sykle saa naa blir det nok forandring i planene.

I morges hentet jeg med eksamensnerver de russiske visumene! Hurra hurra! Det gikk jo egentlig ganske greit.

Paa sky-train stasjonen stoppet plutselig hele folkemengden opp fordi nasjonalsangen ble spillt paa hoytalerne. Folk foldet hendene i andektighet fremfor ansiktet og soldatene som befant seg paa stasjonen sto i stram giv akt. Jeg skjonte ikke helt tegninga forst, men turde ikke annet enn aa herme etter  Folk gaar fremdeles rundt i de gule t-skjortene etter kuppet for aa vise sin stotte.

Aa sykle ut av Bangkok var ikke saerlig morsomt. Busser som tutet med kompressorhorn en meter bak og spydde ut herlig svart dieseleksos, taxier som sneiet sykkelveskene og vannvittige hastigheter. Eksosen svei i oynene, og rosket godt i lungene. Det tok nesten hele dagen bare aa komme seg ut av kaoset, og vi fant vel aldri helt ut hvor Bangkok sluttet. Er vi ute enda?

Det begynte aa morkne og vi hadde lett lenge etter et sted aa overnatte men alle skiltene var paa uleselig thai, og vi hadde vel ikke gjort hjemmeleksen godt nok med aa finne ut hva guesthouse er paa thai. En snill politimann kjorte sikkert 10 km paa motorsykkel med oss paa slep paa motorveier og gjennom smarte snarveier under motorveibruene og endte altsaa opp i en liten smaaby som vi ikke vet navnet paa. Vi vet faktisk ikke hva hotellet heter en gang for alt staar jo paa thai, og kommunikasjonen foregaar paa det internasjonale tegnespraaket . Det var jo et veldig flott hotell, vi har faatt et saakallt VIP-rom med A/C, egen carport og greier. Til den nette sum av 90 kr.

En sporty joggedame i 60-aara oversatte for oss slik at vi fikk mat ogsaa. Alt ordner seg jo  Middag for to med to store cola: 14 kr!

Today we started our bike trip and picked up our fresh russian visas . We used the whole day getting out of the busy and terrible traffic in the streets of Bangkok. The buses were blowing their horns and pollution making our eyes sore.

We couldn't find a place to stay but a nice police man took us to a fancy hotel about 10 km away in a little town that we don't know the name of.

<> 0 kommentarer/comments

<< Forrige/prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Neste/next >>