Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 21 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 41 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 17 Sep 2007 av/by Elina - Sverige

Mms Klöste

Klöste N63° 19,424'  E14° 43,617'  -  I Strömsund fantes en campingplass, en av disse store, pregløse med mange stjerner, men uten sjarm. Viktigst for oss var at den kunne tilby tak over hodet.  Det ble en del styr, for det var jo ingen betjening på campingplassen. Da vi fant dem på turistkontoret i sentrum, var de greie og prutbare på hytteprisen. Vi tok en fridag og hadde besøk av pappa E. Vi fant en cache og slappet ellers av på hytta. Utrolig godt å komme inn i varmen. Det begynner å bli kaldt ute nå.

Vi tok en liten parallellveg fra Strömsund for å slippe unna E45. Den gikk gjennom skog selvfølgelig, og en og annen liten, fraflyttningstruet grend. Trafikken var stort sett jaktrelatert og en og annen tømmerbil. Vi så to tiurer og er litt skuffet over at vi ikke har sett snurten av elg enda.

I dag tidlig ble vi overrasket da vi skulle ut av teltet, og alt var hvitt! Det smeltet fort i småregnet resten av dagen. En guffen og kald dag. Nå er det ikke langt igjen! Ca 280 km.

Finn trollet!

Ha det Strömsund !

Brr...

16 Sep 2007 av/by Elina - Sverige

Brevdue fra Rörström fra 13.09.07

Svensk gjestfrihet !

N64° 08,633’  E16° 14,923’

De siste tre dagene har vært både opp og ned. Den ene dagen startet med en hyggelig eldre mann som stoppet bilen og lurte på om vi ville ha en karamell. Vi har jo lært at vi ikke skal ta imot godterier fra fremmede, men hvilken sliten syklist klarer vel å si nei takk til karameller? Så kom vi til Lycksele som feiret 400 år i år. Mens Elina var inne på biblioteket for å holde kontakt med omverden via internet, ble vi funnet av en nyskjerrig kar. Han hadde alltid ønsket å gjøre en lang tur, og han traff spikeren midt på hodet når han lurte på om vi ville låne en dusj. Ettersom det var fire svette dager siden forrige dusj, ble vi veldig glad for tilbudet. Siden ble også invitasjonen utvidet til middag. Og vi fikk treffe hele familien Lundmark. Dette var en virkelig humørbooster etter en tung dag i motvind. Tack så mycket til familien Lundmark i Lycksele! Etter kveldens bjørnehistorier fra området sov vi litt urolig.

I går hadde vi en skikkelig tung dag med sterk motvind og regnbyger. Kaldt var det også. Vi kom ikke så langt, men i dag var det strålende sol og en god dag på sykkelsetet.

Uheldig møte med trafikken. Vi så noen levende også.

Lenge siden vi så slike tegn! Skilt for ivrige thailandske bærplukkere. (De er gærne, plukker minst 100 kg om dagen!)

11 Sep 2007 av/by Elina - Sverige

Mms - Har ni sett en älg?

Kvarnåsen N64° 56,706'   E19° 02,833'

Etter at vi ble skremt vekk fra E4 har vi valgt de minste veiene vi finner på kartet. Noen ganger nesten litt for små, og det er veldig langt mellom butikkene, men det er godt med en utrensning i matveska igjen. Skal jo ikke slepe med russisk mat til Norge heller!

Nå skal det sies at det er liv i skogen. Elgjakta er i gang for fult, og det kryr at pratsomme jegere. Vi jatter med om været, om de frossne blåbærene, de utenlandske bærplukkerene og elgen som falt i fjor. Skogens konge derimot har vi sett fint lite til.

Ved gårsdagens leirplass ved et blikkstille tjern var en hakkespett i full gang med å teste ut uthulingsmulighetene i alle stammene rundt omkring. Selv telefonstolpen fikk gjenomgå.

Vi har kjøpt den siste Harry Potter-boka og om kvelden er det høytlesing i teltet. Er dette en barnebok? Litt skummelt i teltet med lommelykt og skogens lyder.

Blikkstille vann.

07 Sep 2007 av/by Elina - Sverige

Mms Hviledag i Boden

Boden N65° 49,717  E21°40,203

Vi har hatt en fridag her på campingplassen i Boden. Like ved byen ligger Sveriges hemmeligste turistattraksjon. Nemlig fort på alle høydene rundt byen. Vi har slacket i teltet, spist og Ståle har vært hos tandläkaren og trukket en halv tann.

Siste dagen inn mot Boden har vi hatt masse motvind, og vi blir fortsatt kjempeslitne og har konstant sure lår. Vi forstår ikke helt hvorfor. Burde vi ikke snart komme i sykkelform etter ti måneder på sykkelsetet?

Fra finskegrensen oppdaget vi små sykkelruteskilt langs veien som vi har prøvd å følge. Dessverre har det vist seg at den ofte følger E4. Dette er galskap! E4 er livsfarlig for syklister med humpete kantlinje, midtdeler med bare et felt hver vei og fartsgrense på 110 km/t. Ruten er foreldet og burde vært oppdatert. Turistinformasjonene rundtomkring vet heller ingenting om den. Så vi har syklet litt på måfå. Derfor har vi nå gitt opp cykelspåret og følger vår egen rute langt unna E4.

Fint vær i dag, men kaldt om natta. Enkelt netter med frost, men i soveposen er det varmt og godt.

Vi planlegger å krysse grensen til Norge ved Storlien helgen 22.-23. september, og håper flest mulig vil følge med oss på sykkelsetet de siste to etappene inn mot Trondheim. Vil du være med så heng på. Send oss gjerne en mail.

Mmm blåbær og tyttebær.

Svensk skog sett gjenom teltet

05 Sep 2007 av/by Elina - Sverige

Mms Swe-camp 1

N65° 48,964  E23° 56,457 - Km sykla i Finland: 701

Vips var vi ute ute av Finland før noen rakk å si tervetuloa. Finland var fint, men litt kjedelig mellom byene der det bare er skog. I motsetning til Russland var finnske byer en ren fryd å sykle gjenom med alle sine sykkelstier på kryss og tvers. Skogene bugner av blåbær og tyttebær. Vi har stortsett vært blå hele uken. I byene har vi kost oss med det enorme utvalget i butikkene. Savnede varer som kaviar, ostepop og yoghurt med ny smaker har gledt våre ganer.

I ca en uke hadde vi besøk av MorÅse som disket opp med ny inspirasjon i matveien. Et sett med friske sykkelben satte også opp tempoet i feltet.

Det ble mye sykling på hviledagen i Oulu også. Vi syklet byen rundt på cachejakt (fant 5).

Nå har vi kommet til Sverige og må starte med blanke ark igjen. Men heldigvis forstår vi nå mesteparten av språket. I morgen skal vi finne grønne "dammsugare" :-)

Elina nyter herlige, selvlagde kjøttkaker med poteter og nyplukka tyttebær.

Vi såg aldri noko til grensa til Sverige, men når IKEA dukka opp forstod vi at vi var over.

<> 0 kommentarer/comments

<< Forrige/prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Neste/next >>