Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 21 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 41 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 19 Mar 2007 av/by Ståle - Kina

Kvar er muren?

Dato: 17.-19.03.07
Strekning: Jingbian - Hengshan - Yulin
Km: 83,88 +106,60
Koordinatar Yulin: N 38gr 17,519' E 109 gr 44,779'

Naar me var klare for aa reise fraa badehuset i Jingbian snoedde det saaklart igjen, men det letta fort heldigvis. Landskapet begynte aa forandre seg veldig, og det var tydlig at me er paa veg mot oerkenstroek, med karrig busklandskap og sand. Vegen gjekk langs ein ganske flat elvedal. Naar me fant hotell i Hengshan var det ei enorm mengde med nyskjerrige tilskuerar som saag paa desse framandfolka medan dei pakka av syklane. Denne dagen skulle me i foelge kartet baade krysse og foelge langs Den Kinesiske Mur eit stykke, men den saag me ikkje noko til.

Neste dag paa veg mot Yulin skulle me ogsaa ha ei passering av muren, men me saag ikkje noko til den naa heller. Det var taake saa det er mulig den var der ute i taakehavet ein stad. I Yulin skulle det ogsaa vere mulig aa sjaa litt av Den Kinesiske Mur, men me har bare sett bymuren her.

Naa har me brukt fem forsoek paa aa finne muren uten resultat, og den einaste muren me har sett er den groenne muren. Og den leita me ikkje etter ein gong.

Naa gledar me oss til aa komme nordover inn i Indre Mongolia (kinesisk provins soer for Mongolia) og denne oerkenen bare saa vidt har skimta utkanten av.

Den groenne muren.

Folk som glor utanfor hotellet.

Starten paa elvedalen me fulgte..

Landskapet i utkanten av oerkenen.

Fjellskjaering i den sandete jorda.

Det er eit slit aa ta seg gjennom sanden ;-).

Elvedalen me fulgte nedover.

Bymuren i Yulin.

Utsikt over Yulin fraa bymuren.

16 Mar 2007 av/by Elina - Kina

Paa badehuset

14.03.07 - 16.03.07
Ansai - Jingbian
Km: 124,44 + 0
Koordinater Jingbian: N 37 gr 35,134' E 108 gr 48,817'

Pokker heller, vi er litt uheldige med fjellovergangene vaare for tiden. Det ble sno igjen gitt. Ikke saa ille som sist, men mye lenger.

Vi har tatt en rute litt vest for det som var korteste vei for vi hadde lyst til aa ta en titt paa Muren. Denne ruta saa ut til aa baade krysse og touche flere steder, saa med litt flaks skulle vi kanskje faa et glimt av den beromte muren uten aa gaa i ko med tusen andre. Men vi saa ikkeno, det var baade taakete, tett snovaer og morkt saa vi satser paa bedre sikt i dagene fremover.

Vi trengte en fridag i Jingbian for aa komme oss, det ble veldig seint, og vi haapte paa at snovaeret skulle gi seg for vi syklet videre. Forresten ble vi litt slitne ogsaa..

Vi visste at det skulle bli en ganske lang dag, men ikke at veien var saa lang (krollevei), ei heller at det var saa mye fjell aa krabbe over. Hoyt oppi der (1600 moh.) krysset vi en distriktsgrense og samtidig et veibudsjett, og dermed fallt veien fra hverandre. De hadde lappet den med murstein, men det horer jo med. Det som ogsaa horer med etterhvert naar fjell skal krysses i Kina er sno. Det lavet ned, men heldigvis holdt veien seg noenlunde snofri slik at den var syklbar.

Til kvelds lurte vi paa aa campe under en motorveibru, men ble "skremt" av en mongol i en lappete vinterfrakk og 20-30 langhaarede geiter. Maaten han gjetet dem paa var aa kaste jord etter dem med en liten spade med langt skaft. Pussig.

Hundene er forresten blitt mye storre og styggere her i nord, noen skikkelige gneldrebeist, som til tider ser mer ut som ulv enn hund. Heldigvis er de lenket og det er det vel en god grunn til. Vi skvetter bort til den andre siden av veien hver gang de setter etter oss, men blir hengende etter halsen i lenken. Som vanlig er skraphandlernes kjotere de aller skumleste, skitneste og sikkert farligste. Men honene gaar i fred rundt beistene, og vi er misunnelige. Lenger sor gikk hundene stort sett fritt og enset oss knapt, selv de stoppet opp for aa glane etter oss.

Hvertfall, vi bestemte oss for aa sykle selv om det ble morkt. Snoen gjorde det jo litt lysere, og vi var fremme i 10-tida, der vi praktiserte forste-og-beste-hotell-prinsippet. Da det visste seg at det ville koste 1400 yuan natta (litt mindre i norske kr), fant vi ut at det finnes unntak fra den regelen, og maatte nesten le over en saa latterlig pris for aa faa sove. Nedi gata fant vi et som passet vaar lommebok bedre. Der hadde de nok ikke sett gjester paa en stund for betjeningen virket helt underernaerte paa arbeidsoppgaver. Kanskje saa de ogsaa at vi var veldig slitne saa vaate og kalde som vi var, og med fullstendig nedsnodde sykler. Skoene ble fratatt i resepsjonen, alle veskene likesaa, og torket gullende rene, og baaret opp paa rommet. Staale fikk romnummer i en strikk rundt haandleddet og marsj opp paa rommet. Utlevert fikk vi en liten elektronisk dings med en knapp paa, omtrent som de gamles trygghetsalarm, og funksjonen var omtrent den samme. Trykket vi paa den, ville noen komme lopende og gjore hva vi maatte befale. Hmm... Vi rakk ikke aa befale noe som helst, vi sovnet lenge for vi kunne komme paa noe aa befale.

Egentlig er det ikke et hotell vi bor paa men et badehus, vi har ikke dusj paa rommet men i forste etasje finnes alle fasiliteter. Norsk bluferdighet fikk seg en skrape i lakken da badefasilitetene skulle proves ut. Vi ville bare ta en dusj, men det skulle skrubbes og ordnes, og folk kom lopende med haandkle og satte paa dusjen og rakte over saapa osv. Servicen skortet det ikke paa selv om vi egentlig folte det mer til bry enn god service. Klaerne ble selvsagt brettet pent og lagt i et laast skap. Staale fikk besok av sjefen sjol midt under dusjseansen som bare ville slaa av en prat...

Sjefen sjol er forresten en saerdeles trivelig kar som snakker litt engelsk. Mor hadde laget en deilig nuddelrett som vi ble invitert paa, og han tok oss med til byen naar han selv skulle ned. "Denne landsbyen er veldig rik paa grunn av olje" proklamerte han, uten at vi kunne se hvorfor, der vi tasset rundt i gjormete gater og blant slitne hus. Selv drev familien to oljebronner og altsaa badehuset vi bor paa, saa vi tvilte ikke paa inntektsnivaaet til familien. Han kallte byen for landsby - vi liker aa kalle det by, den er stor nok til det...

Vi saa forovrig mange smaa oljepumper langs veien hoyt oppe til fjells. De ligner miniutgaver av slike vippepumper vi ser paa TV fra gulfen, og malt i fargerike farger ser det ut som noe fra leketoysbutikken.

Ein kar som hadde punktert med motorsykkelen sin fekk laane pumpa vaar.

I taake over fjellet.

Oljepumpe hoegt oppe paa fjellet.

Monster i taaka.

Sjefen sjoel paa badehuset med frue.

14 Mar 2007 av/by Elina - Kina

Hurtigblogg

14.03.07
Yan'an - Ansai
Km: 38,37
Koordinater Ansai: N 36 gr 51,841' E 109 gr 19,288'

Superkort dag idag fordi det passet seg slik (langt i morgen).

Hotellet stilte opp med innleid fotograf for aa forevige disse rare utlendingene som plutselig dukket opp. Full oppstilling i resepsjonen sammen med betjeningen. Da vi baerte bagasjen vaar opp paa rommet kom nesten alle stuepikene inne paa rommet vaart mens hele betjeningen til restauranten i samme etasje sto utenfor med veldig lange og nysgjerrige blikk, og fniste som bare kinesere og fjortiser kan. Det aekke greit aa vaere kjendiser vettu, hihi. Begynner aa bli vant til blitzregnet naa

I natt staar syklene godt og varmt i fyrrommet sammen med en diger kullhaug og to hoye ovner.

13 Mar 2007 av/by Ståle - Kina

Til kommunistrevolusjonens vogge

Dato: 12-13.03.07
Strekning: Fuxian - Yan'an
Km: 80,44
Akk. km: 8442
Er det langt igjen no? 6859 km
Koordinatar Yan'an: N 36gr 35,972' E 109gr 28,795'
Virker dassen? tja, me har rappa sugekopp-pump-i-do-dingsen

Daa me reiste fraa Fuxian var det meste stengt, men heldigvis var kebabbroed-boden i gang, saa me fekk kjoept oss lunsj til aa ta med. Det er veldig godt det broedet, baade med honning og sjokoladepaalegg.

Dei aatte mila til Yan'an gjekk veldig greit. Foerste delen gjekk langs ein flat elvedal, og vips var 3 mil gaatt og tid for lunsj.

Naar me kom inn til Yan'an passerte me ein enorm stasjonsbygning dei driv paa og bygger. Det var ogsaa ein stor stadion midt i byen og masse anna byggeaktivitet.

Yan'an var staden der hovudkvarteret for revolusjonspartiet var, og kommunistpartiet starta maktovertakinga si fraa denne byen. Det er masse kommunistpartihistorie her, bla eit museum.

Me tok oss ein fridag fraa syklinga i Yan'an, og tok oss ein liten spassertur opp til templet oppe paa ein av fjelltoppane rundt byen. Der fekk me god utsikt. Det er litt spesielt aa sjaa ned paa byen som er ein kombinasjon av moderne hoeghus og desse artige jordhusa, som det finst saa mange av i omraadet.

Kineserar er glad i aa fotografere turistar med mobilen sin.

Ein nyskjerrig kar i Fuxian.

Kinesiske "terrassehus".

For aa kunne la doera vaere oppe naar det er kaldt blir det brukt dyner eller tepper foran doeropninga. Nokre er flotte handarbeid.

Tempel paa fjelltopp i Yan'an. Me var oppe der og kikka.

Rett ved sidan av hotellet vaar sel dei dumplings. Katten passar paa.

Utsikten over Yan'an, med blanding av moderne hoeghus og gamle jordhus.

Ansikta til dei fire statuane som vokta inngangen til templet.

I djupe tankar.

11 Mar 2007 av/by Elina - Kina

Former kineserne fjell?

10.03.07 - 11.03.07
Tongchuan - Huangling - Fuxian
Km: 85,92 + 90,44
Koordinater Fuxian: N 35 gr 59,547' E 109 gr 22,559'

Veien fortsatte videre oppover, naa noe mer merkbart og vips saa var vi oppe paa 1500 meter over havet. Her laa det sno i hellingene og det var minusgrader. Lufta her i nord er knusktorr saa minusgradene var ikke mye til bry. Det torre klimaet har bl.a. hjulpet de historiske attraksjonene rundt Xi'an med holdbarheten.

Oppe paa 1500 meter aapenbarte det seg et helt nytt landskap igjen. Et utrolig stilig landskap, vi har aldri sett lignende og vi fikk kjempeutsikt. I siktelinjen saa det nesten helt flatt ut, men saa revnet bakken og dannet dype kjempeklofter etter bittesmaa bekker som rant i bunnen. Det var dype canyoner og enkeltstaaende "pinnakler". Overalt var det terasser, sansynligvis menneskeskapte for aa utnytte arealet (vanskelig aa se paa denne aarstiden naar alt er vissent). Toppene av fjellene saa ut som de var kappet over slik et nykokt egg kappes med en kniv, helt flatt oppaa. Vi funderte om kineserne hadde jevnet toppene for aa kunne dyrke der? Etter aa ha tygget litt paa saken kom vi frem til at det kunne de da umulig ha klart (selv om vi har bevis paa "fjellfjerning" - se bilde nedenfor), og antar det er flatt land som har hevet seg og "revnet" av erosjon gjennom tusener av aar. Fjellet ser mer ut som hardt sammenpresset jord enn stein. Det er vel ogsaa derfor den er saa godt egnet for huleutgraving, som vi har sett masse av.

Vi syklet oppe paa det flate, og var innimellom ned paa 800 meter og saa opp igjen. Spektakulaert, og vi er rimelig fornoyd med veivalget hittil.

Risting og sortering av maiskorn.

Utstrekkning paa 1500 meters hoegde.

Det nye landskapet.

Det ser ut som eit karrig landskap.

Kinesiske jordhus.

I Huangling var det tilfeldigvis en stor turistattraksjon; mausoleet til den Gule keiseren som vi paa ingen maate hadde tenkt aa se til tross for ekstrem lavsesong. Byen var fullstendig tom og lignet en spokelsesby, og det var saaklart stovsuget for rimelig overnatting. Vi fant et svindyrt og daarlig gjestehus (men det var alle), men paa hjornet sto en kone og solgte pitabrod. Opp av gryta med mye rart i(vil ikke vite..) trakk hun noe som mest av alt lignet slik strekkisoporgreier man noen ganger finner rundt frukt eller flasker fra vinmonopolet i en mindre delikat gusjegronnbrun farge. Hakket i smaabiter og fyllt i brodet smakte det helt fortreffelig! Da er det ikke saa noye hva det egentlig er.

Mot Fuxian fortsatte de artige fjellene, vi syklet som regel oppaa flatene, og kikket ned i de dype kloftene. Idag var det epledyrking det gikk i. Hele distriktet regnes som demonstrasjonsdistrikt for epledyrking, og paa enhver dyrkbar flate sto epletraer.

Vi passerte noe vi tror var en oljebronn med tre store taarn med utblaasingsflamme paa, og med et raffineri med fresende og dampende ventiler og ror til hoyre og venstre. En hel liten by hadde dannet seg rundt oljebronnen.

Oljeraffeneri langt oppe i fjella.

Kineserne er ogsaa ivrige med aa bygge vei. Veier som det skal kjores fort paa, og dersom det staar fjell i veien plukker de dem gjerne ned eller lager hull i dem. Eller bygger bru over daler. Slik sett gaar de nye veiene stort sett i tunell eller paa bru. Anleggsomraadet vi saa idag hadde mange festlige maskiner vi bare trodde fantes i Andeby. Dunkemaskinen fks.  Bulldozere er det jo ogsaa litt Donald over.

I Kina tar dei ned fjella for aa bygge veg.

Dunkemaskiner.

Paa gjestehuset vaart her i Fuxian glemte vi aa sporre om det var vann i krana paa badet (og i do) for vi tok det og betalte. Det er det nemlig ikke... Man kan jo ikke forvente alt heller. Lista over alle tingene vi egentlig burde sjekke for vi tar et rom begynner aa bli rimelig lang naa. Er det EN lyspaere som virker? Gaar det an aa bruke dassen? Vi har laert masse om sisterner og husker ikke sist vi hadde en do som virket slik den skulle. Man maa bare le av det hele.

<> 0 kommentarer/comments

<< Forrige/prev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 Neste/next >>