Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 21 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 41 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 357 Viser full versjon av "En loop i fantastisk landskap" 02 Dec 2006 av Elina

En loop i fantastisk landskap

Dato: 24.11 - 28.11
Thakhek - Mahaxai - Tha Long (Nam Theun) - Lak Sao - Ban Na Hin - Pakkading
Km: 53,32 + 66,00 + 53,68 + 59,89 + 91,89

Riksvei 13 gaar oss paa nervene saa vi har funnet bedre alternativer; en halveis loop innover i landet, en omvei, men mer interessant.

Fra Thakhek tok vi rett ostover inn i landet langs en liten vei flankert av noen stilige kalksteinsformasjoner ikke helt ulik Halong Bay i Vietnam eller Krabi i Thailand, bare at dette var midt inne i landet milevis fra sjoen. Langs veien skulle det vaere masservis av grotter inn avstikkere som ikke var skiltet paa noen vis. Vi er ikke saa begeistret for grotter saa vi bestemte oss isteden for aa finne Tha Falang som var de franske koloniherrenes bade- og picnicsted i sin tid, og kanskje se den nedlagte jernbanen som passerer, som skulle gaa helt til Vietnam, men aldri ble ferdigstillt. Vi fant ingen av dem siden ingen var skiltet og naar vi spurte de lokale var det enten lenger frem eller hadde allerede passert, men vi hadde igrunnen faatt mye av det vi kom for. Landskapet rundt oss var nok i seg selv. Forresten finnes det den dag i dag ingen jernbane i Laos i drift, bare nedlagte baner etter kolonitiden. 


Syklist i speilet.


Sjekk den sprengte krollede bomben

Veien var kraftig oppgradert paa grunn av det enorme damprosjektet som er under bygging lenger inne (Nam Theun2) og hele dagen passerte lastebiler med jord og grus eller enorme betongelementer (vi gjetter rorgateelementer?) uten at de var til noe saerlig bry for oss.

Vi overnattet i en liten landsby; Mahaxai, paa turens mugneste og dyreste guesthouse, med en svaert bister vertinne som ikke ville jenke paa prisen nei... Selvsagt var det det eneste guesthouset som fantes. Hele landsbyen hadde tydeligvis bestemt seg for aa ta dobbel pris for alt for falanger, saa vi satt desverre igjen med et litt negativt bilde av stedet. Rommet vaart var fullt av soppel naar vi kom, dusjen besto av en slange der dusjhodet forlengst hadde fallt av og sto i klem i holderen for at vannet ikke skulle renne fritt (ingen kran). Vasken hadde ikke noe avlop, men rant rett paa gulvet og doen var av typen "tyrkisk toalett" (forsaavidt ok). Lysrorene lot seg ikke tenne om kvelden pga. spenningsfall paa nettet, det var maur i senga og i det hele tatt et veldig utrivelig sted. Ikke saa mye aa gjore med, og vi var glade for aa dra neste morgen.

Vi kom raskt i godt humor igjen for det var mye aa se langs veiene. Forst saa vi masse mennesker som sto rundt et stor utgravet hull med vann i, og vi tok turen for aa titte. Tydeligvis var det en landsby som hadde gaatt sammen om aa holde en fiskedam, og idag var den store fiskedagen, der alle hjalp til. De kastet nett med lodd i enden ut i vannet og fanget noen ganger noen bittesmaa fisker de puttet opp i noen snedig konstruerte kurver med lokk slik at fisken ikke kunne hoppe ut men likevel med aapning for aa kaste fisk inn. Alle barna sto paa bredden og fulgte med, og hver eneste fisk ble sirlig maalt med linjal. Interessant.


Fisking med kastenett


Dagens fangst

Deretter kom vi forbi en landsby der alle drev med kullbrenning. Et lag av os dekket hele landsbyen og lukta hang i toyet vaart lenge etterpaa. Vi saa en gammel kone som hadde tent paa en haug med trestokker og dekket det til med jord slik at det kunne ligge aa ulme og bli kull. Slike osende hauger laa tett overalt i landsbyen.


Kullbrenning

Det var fremdeles mye trafikk i forbindelse med dambyggingen og det gikk smaaveier i hytt og pine skiltet med diverse damrelaterte fraser og innkjoring forbudt. Vi var litt forundret over mengden firhjulsdrevne pickuper som til enhver tid passerte oss, typisk tilhorende diverse underentreprenorer til damprosjektet. Hva drev de med? For oss virket all denne trafikken noget umotivert... Vi passerte ogsaa neon digre "camps" for arbeiderne. Veien ble heldivis vannet godt slik at stovet ikke var noe problem.


Slitsom og bratt bakke paa grusveg.


En pause i skyggen hjelper. Termitt-tue er fin stol.

Etterhvert kom vi opp paa et plataa og veien slynget seg gjennom tett jungel opp og ned og hit og dit noen ganger saa bratt at vi knapt turde aa sitte paa sykkelen ned, og ikke hadde sjans til aa sykle opp. Noen ganger aapnet jungelen seg opp og vi passerte noen torre rismarker med beitende vannbofler og en og annen vanndam kantet med knallgront gress og deretter jungel. Et skikkelig dinosaursted. Vi hadde ikke blitt mye overrasket om det hadde plasket rundt et par langhalsede dinoer uti dammene der.

Vi fant overnatting i et koselig bambus-guesthouse i en helt fersk landsby; Tha Long, befolket av familier som har blitt flyttet fra landsbyer som skal demmes ned. Vi snakket med en fyr som drev med "bomb demolishing" i omraadet, og fortalte ivrig om den 300 kg tunge bomben som hadde kommet rekende med elva i regntida de nettopp hadde uskadeliggjort rett ved siden av brua... Det er ikke til aa stikke under en stol at omraadet er pepret med UXO - UneXploded Ordenance. Vi holdt oss pent paa veien ja.

Etter Tha Long og kryssing av Nam Theun- elva tetnet jungelen seg kraftig til og hele dagen syklet vi i skyggen. Herlig. Veien kronglet seg videre og plutselig var vi fremme i Lak Sao som direkte oversatt betyr kilometerstein 20 rett ved den vietnamesiske grensen. Mange landsbyer i Laos heter Ban Lak XX, der XX er byttet ut med et nr. Lettvint.

Paa markedet i Lak Sao var det tydeligvis veldig populaert og lonnsomt med salg av jordrotter. Disse solgtes i alle varianter; ferske, flaadde, med pels, torket eller rokt, grillet paa pinne eller gaarsdagens med fluer. For ikke aa glemme de levende.. Vi var for feige til aa smake, og fant noen gode baguetter og bananer i steden.. Bananene var knallgronne men modnet i sola bakpaa hengeren i lopet av dagen.


Skal det vaere en deilig rotte til lunsj?


Dette tradisjonelle instrumentet hortes mest ut som en sekkepipe med bambuslyd...

Fra Lak Sao var det blitt mandag, og skolebarna hadde typisk mandagsoppstilling ute i skolegaardene vi syklet forbi med flaggheising og sang og det hele. Hver morgen moter vi skolebarna paa vei til skolen.

Landskapet var fremdeles utrolig flott med bratte fjell i bakgrunnen med morgendisen hengende ved roten.


Her var det fint aa sykle.

Vi krysset igjen over elva som skal demmes opp; Nam Theun, og naar vi kikket ned fra brua fikk vi oye paa et tjuetalls longtail-baater laget av gamle bombehylstre eller drivstofftanker fra krigen. Man kune tydelig se bombeformen med sin spisse nese.


Bombebaat


Flere bombebaater

Paa slutten av dagen var det en liten bakke og paa toppen var det fantastisk utsikt over et naturreservat (National Protection Area) med aapne sletter med single traer spredd utover og en meanderelv som slynget seg gjennom omraadet. I det fjerne var det hoye, taggete fjell og noen med snodige formasjoner. Nede i dalen laa ogsaa kraftstasjonen til Nam Theun1 der det jobber nordmenn fra Statkraft. Vi var saa heldige aa treffe dem oppe paa utkikkspunktet, verden er ikke saa stor!


Spisse fjell langs vegen.


Utsikten som moette oss etter alt slitet opp bakken.

Vi overnattet i Na Hin og fikk tid til aa besoke et fossefall. Det var skuffende greier, bare en liten sildrebekk som rant over en kant, og jungelturen opp var mer fascinerende for oss. Kjempestore stammer og trekroner vi nesten ikke kunne faa oye paa, og igjen fikk vi dinosaurassosiasjoner. Denne gangen av lynraske fuglelignende skapninger i vill flukt i flokk gjennom det gronne.


Kjempestort jungeltre

Popcorn paa brenneren om kvelden fungerte meget bra.

Ut til riskvei 13 igjen var det en del heftige stigninger, men det gikk bedre enn anntatt og vips var vi ute. Til Pakkading var det fryktelig tungt. Vi kjedet oss saa faelt etter aa ha vaert bortskjemt med raaflott natur og koselige smaa landsbyer.






Kommentarer/comments:


Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469
:: Navn/name
:: Mail / Url
Kommentar/comment:

| Glem meg/forget me
Content Management Powered by CuteNews