Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/show_news.php on line 21

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 357
Viser full versjon av "I kullhelvete" 23 Mar 2007 av Elina

I kullhelvete

Dato: 19.03.07 - 23.03.07
Yulin - Shenmu - Daliuta - Dongsheng - Daqi
Koordinater Daliuta: N 39 gr 16,404' E 110 gr 13,785'
Koordinater Daqi: N 40 gr 23,758' E 110 gr 01,047'
Km: 109,82 + 70,54 + 84,24 + 76,19

Lenge siden sist naa. Vi har gjort oss ferdige med Shaanxi og krysset inn i Indre Mongolia som er en provins i Kina og ikke en del av Mongolia, selv om det paa mange maater er mye Mongolia over omraadet likevel. Forst litt fra syklingen;

Shenmu viste seg aa vaere en pussig smaaby som de fleste smaabyene vi passerer eller bor i er. Hver er pussig paa sin maate. Denne var pussig fordi den hadde flere templer festet hoyt oppe i fjellveggen som omkranset byen. Det saa ut som de hadde gravet  seg inn i veggen og festet karnapper av tempel paa utsiden av utgravingene flere steder, og saa gikk det trapper paa utsiden for aa knytte de ulike tempelbygningene sammen. Da vi i Xi'an droppet vaart opprinnelige rutevalg gjennom Shanxi-provinsen gikk vi samtidig glipp av de beromte "hanging monasteries" helt nord i provinsen. Vi var litt lei oss for det, men naa fikk vi plutselig et helt hengende tempelkompleks helt for oss selv, saa vi torket taarene og tok inn over oss de imponerende byggverkene hoyt der oppe.

Ut fra Shenmu mot Daliuta dukket omsider kullet vi har ventet saa lenge paa opp... Provinsen lagrer enorme kullreserver som utvinnes i hurtig tempo fra aapne kullminer i det karrige landskapet. Kullet fraktes til like enorme kullkraftverk som produserer strom til et stadig glupskere energimarked. Transportmetoden er jernbane og lastebiler og desverre havnet vi midt i transportaaren. Lastebilene fraktet kullet som stov og smaakull i aapne lastebiler, og det var ikke saa rent lite som fallt av lasset. I veikanten og grofta laa det et tykkt lag med kull som lokalbefolkningen spadde opp i traktorvognene sine. Selv samlet vi ogsaa en pen pose kull som vi tenkte aa fyre opp til kveldsbaalet, men innen leggetid dukket det opp en liten skitten kullby som fristet mer enn telting i kullhelvetet. I Daliuta dreide alt seg om kull og transporten av den. Knusing, omlasting, siling, reparasjon av hjullastere og lastebiler og lignende. Kull, hjullakslinger, gamle dekk og utslitte lastebildeler laa tykt i gatene og alle som jobbet der var fullstendig svarte i klaer og fjes. Likevel, det finnes alltid noe som er bra med enhver by saa etter aa ha traalet de fire gatene byen bestod av, fant vi det vi lette over. Matgata. Selv skitne kullarbeidere trenger mat og har familie som driver med andre ting enn kull. Vi fant en torgkone som solgte de deilige runde brodene med sesamfro paa, og en liten sjappe som hadde nuddelsuppe med sau. Mmmm...

Det ble kullsyklingen et par dager til... Lastbilene viste lite hensyn og brolte forbi oss med baathorn som gaar gjennom marg og bein. Jeg er ikke i tvil om at vi har lagt igjen litt horsel i kullstovet lang veien... Vi maatte ta oss plass i veien for lastebilene ga oss ingen saa vi syklet midt i veien for ikke aa havne i grofta. Kinesiske lastebiler maa vaere underdimensjonerte for frakt av tunge ting for de sto stadig i veikanten med aapen girkasse, til skifting av hjulakslinger og andre tyngre reparasjoner. I tillegg veltet blaaroyken ut paa syklistene i bakkene, og hastigheten var omtrent den samme som vaar. Det ble delt ut langfingre baade i ost og vest, og humoret var labert, men det hjalp med synet av skikkelige sandyner langt der ute i vest! Vi kom ogsaa forbi et par dyner som var naerme nok til aa "ta paa". Vi var henrykte over synet!

Det pussigste med Daqi var nok det slibrige hotellet vi bodde paa. Inngangen var bakdora til en spritsjappe og etasjedamen prompet og rapte hoylydt, brukte noklene som tannpirker og var ikledd tettsittende nettingtights. Hun hadde bare oss aa ta vare paa saa vi lot henne stort sett snorke videre paa kammerset sitt. Ikke noe aa si paa det, hun var da hyggelig nok. Vi er ikke saa kravstore heller. Kommer seint, gaar til sengs, og stikker avgaarde tidlig.


Sand, sand, sand, sand.


Karrige fjellomraader i naerheten av oerkenen.


Desse lastebilane er braakete, skitne, mange og veldig slitsomme aa sykle sammen med. Naar ein blir forbisykla i ein motbakke er det kanskje paa tide aa revurdere lastebilen sin?


Solnedgang i kullbyen Daliuta.


Gata i Daliuta er prega av kull og lastebilar og i tillegg har ein denne kinesiske soeppelhandteringa.


Oi er det hotell her tru? Thermosane pleier som regel aa avsloere for oss kva som er hotell nemlig.


9000 kilometer passert.


Hestevogner paa sandvegen.


Oppover, oppover.


Tempel i fjellsida i Shenmu.





Kommentarer/comments:



Warning: Division by zero in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469
:: Navn/name
:: Mail / Url
Kommentar/comment:

| Glem meg/forget me
Content Management Powered by CuteNews