Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/show_news.php on line 21

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54

Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/shows.inc.php on line 357
Viser full versjon av "Bolevan plataaet" 30 Nov 2006 av Elina

Bolevan plataaet

Dato: 17.11 - 21.11
Pakse - Paksong - Tad Lo - Salavan - Na Pong
Km: 56,87 + 64,42 + 32,59 + 83,75

Ut fra Pakse maatte vi sykle opp alle bakkene vi syklet ned dagen for. Det er alltid kjedelig aa sykle tilbake samme veien man har syklet for, men resten av dagen forble oppover og oppover i det uendelige. Vi skulle jo tross alt OPP paa plataaet, men det var ikke bratt oppover, men en hel dag med  EN laaangsooom oppoverbakke i varmen.

Dagens hoydepunkt og gulrot var Tad Fane fossen nesten paa toppen av bakkene. Og vi ble faktisk litt imponerte med 120 meters fall. Resorten som var bygget paa siten var litt for dyr etter vaar lommebok saa vi syklet videre til Paksong som er kaffehovedstaden i Laos.

Tad Fane

Med god hjelp hjemmefra (takk Oystein) og Lonely Planets gamle sykkelguide fant vi en fin vei som ikke sto paa kartet som vistnok skulle gaa gjennom kaffe-, te- og bananplantasjer. Veien fant vi og den har nok ikke sett vedlikehold paa alt for lenge og vi humpet i vei. Vestlendinger trenger ikke klage paa veiene sine. Det fine med veien var de mange gnistrende gule blomstene som vokste som ugress over alt. Kaffe, te og bananer saa vi ogsaa mye av uten at vi var paa hverken kaffe-, te- eller bananslang. Paa ettermiddagen fant vi en fin bungalow som var plassert midt uti en fiskedam ved en annen liten foss, Tad Lo. Om kvelden spiltes Lisa Ekdahl paa stereoen i kafeen, eksotisk.

Saann ser kaffeboenner ut.

Langs blomstervegen.

Vi provde kaffen, men siden ingen av oss er kaffedrikkere maatte vi bare konstatere at, Ja, det var kaffe. Neste etappe skulle vaere kort og bare nedover til Salavan, saa vi somlet bort morgenen og tok det heeelt med ro. Framme for 12, nesten som en fridag. Herlig.

Salavan skulle vaere et midtpunkt for opppsamling av krigsskrot som selges til vietnamesiske skrothandlere, men vi saa ikke en eneste skrothaug. Ellers har vi sett smaa granater som bordekorasjoner og blomsterbedkanting, og bombehylse som blomsterkasse.

Fra Salavan hadde vi tre veivalg, men etter litt konsultasjon fikk vi vite at en hadde stor tigerfare, den andre eksisterte ikke (bare som en strek paa kartet for syns skyld), saa da var ikke valget saa vanskelig. Det maatte bli ut mot riksvei 13 (som vi er saa glad i...). Den svingete grusveien ut var kjempefin gjennom massevis av smaa landsbyer og masse aa se. At sabaydee-faktoren var vesentlig lavere her enn normalt ser vi ikke paa som at folkene var mindre vennlige, men snarere mindre vant med rare falanger paa sykkel. Kunne ikke motstaa is i baguette fra ismannen paa moped.

Bae, falang.

Elina med en ny venn.

Mmmmmmmmm, is!

Ismannen.

Syklist i solnedgang

Vel ute paa riskvei 13 maatte vi 2 km i feil retning for aa finne gjestehus. Det er langt mellom gjestehusene saa veien dikterer dagsetappene vaare.

Kommentarer/comments:

Warning: Division by zero in /var/www/erdetlangtigjen.no/public_html/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469