Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 21 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/show_news.php on line 41 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 54 Deprecated: Function eregi() is deprecated in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/shows.inc.php on line 357 Viser full versjon av "Cycling with friends" 16 May 2007 av Elina

Cycling with friends

05.05.07 - 15..05.07
UlaanBaatar - Hustai National Park - Altanbulag - Zuun Mod - UlaanBaatar
Km: Tilsammen 313 km

Vi fikk besok av sykkelgjengen fra Vietnam ifjor: Oystein, Aasta og Bjorn Tore. Bare Erik manglet, han var savnet. snufs.  Turen i aar var noe annet enn i fjor. I aar fraktet vi all bagasjen selv, og vi sov i telt i bushen. Vi hadde ikke planlagt noen bestemt rute og syklet korte dager med tid til aa lukte paa blomstene, kokkelere og se paa hestene.

Ut fra UB (vestover) hadde vi kraftig motvind som vanlig. Vi sleit litt med motivasjonen, ikke goy med motvind naar vi skulle paa "ferie". Vi hadde nok mest lyst til aa la oss blaase tilbake til det komfortable bylivet i UB. Men heldigvis gikk det raskt over. Det er ikke vanskelig aa la seg imponere i Mongolia, og naturen er fellesnevner. Over oss sirklet stadig svaere orner eller falker over oss saa naerme at du kunne se de flotte monstrene i halfjaerene deres, rundt oss laa det spredte gerer og store flokker med  beitende sauer og geiter, kuer eller hester. Fjellene i bakgrunnen gjorde seg enda mektigere enn de pleier naar beksvarte tordenskyer rullet over dem og gjorde dem helt morke mens det knallgule torre gresset i forgrunnen laa badet i skinnende sollys. Et par traner kom rett i mot oss og landet paa veien foran oss paa sine vedlig spinkle styltebein. I gresset  yret det av liv og saa mange fugler at det hortes ut som det var gresset som kvitret og ikke fuglene selv. Hva mer kan man onske seg naar man ogsaa er paa sykkelen med gode venner man ikke har sett paa alt for lenge?

Etter noen dager paa fin asfaltvei og motvind kom vi til Hustai Nasjonalpark som er spesielt opprettet for beskytte og reintrodusere de ville takhi-hestene (Przewalski's hest). Disse flotte hestene er de eneste ville hestene i verden idag, og ble utryddet i naturen i 60-aara. Takket vaere noen faa gjenlevende hester i zoologiske hager rundt omkring i verden og betydelig innsats for aa redde arten, finnes det i dag ca 1500 hester igjen som er reintrodusert i naturen, og 185 av disse lever i Hustai. De skiller seg fra tamme hester ved aa ha 66 kromosomer istedenfor 64, og ser litt stuttere ut en en vanlig hest.

Vi var saa heldig aa faa se dem fra sykkelen, og ogsaa ett av aarets foll i nydelige omgivelser blant knallgult siv og flotte fjell.

Deretter folgte vi Tuul-elven ostover igjen (medvind!), et kjempeflott elveomraade der elven har delt seg i mange lop og flankert av de flotte fjellsidene fra Hustai. Dette var buffersone til nasjonalparlen saa det var bare noen faa gerer og dyreflokker aa se. Elva maatte vi vasse, og en dag regnet det til morgenen.

Temperaturen skiftet fra T-skjorte-temperatur til savn-av dunjakka-som-laa-i-UB-temperatur. Vi var skikkelig frosne da vi ankom en liten by; Altanbulag, og fikk noen smaagutter til aa vise oss til stedets eneste gazaar (tehus / liten restaurant). Vi lurer enda paa om det var skolekjokkenet eller laerer-spiserommet vi spiste paa, for det var inne i skolegaarden og stadig laerere forbi, men de serverte oss villig 40 stk (!!) "horseshow" (som det hortes ut for oss, og som vi fortsatte aa kalle det), 9 kaffer og en stor plate sjokolade. Khuushuur heter det egentlig paa mongolsk,og mest av alt ligner det paa piroger med sauekjottfyll. Veldig gode. De hadde nok aldri sett saa sultne folk for for det var mye fnising involvert .

Det var ikke saa fristende aa sette opp et klissvaatt og gjormete telt saa vi spurte om det var et gjestehus i byen. Svaret var nei, men om vi ikke ville bo hjemme hos den ene serveringsdamen? Klart det, og like selvsagt ble vi innlosjert i familiens ger paa ca 20 kvadratmeter sammen med mann og tre barn! Det ble disket opp en svaer gryte med den deiligste lammerett og ris, brod, kaker og salt mongolsk melkete: tsai. Den siste fikk vi litt overdose av for straks det ble drukket ble det fyllt opp, og tante var ikke snar om aa invitere utlendingene hjem i nabogeren der det ogsaa ble servert tsai. Saa var det bildefremvisning av brytefestivaler, besteforeldre, hesten som ble premiert i fjor, lillebror som var sumomester, uteksamineringsbilder fra UB i flotte silkekjoler og masse andre bilder av familien, og vaare bilder fra Norge var minst like populaere. Det var svinkaldt om natta, under null saa vi var veldig glade for aa faa sove innendors, selv om jo en ger ogsaa egentlig er et telt.

Zuun Mod var neste maal der vi ogsaa bodde i ger, men i en camp for turister. Zuun Mod ligger rett sor for UB med med en fjellkjede mellom; Bogdkhan Uul, som ogsaa er naturreservat. Inne i naturreservatet laa gercampen og et gammelt kloster; Manzushir som i sin storhetstid huset over 5000 munker. I 1937 kom kommunismen og Stalin beordret riving av alle klosterbygningene og drepte eller sendte bort alle munkene. Kun en bygning er gjenreist som museum, ruinene sto enda rundt. Det var sorgelige greier saa vi tok turen til reservatets hoyeste punkt; Tsetsegun paa 2256 meter, og fikk en fantastisk utsikt til alle sider og UB nedenfor. Det er pussig hvor ode og vill natur som finnes saa naerme millionbyen Ulaanbaatar. Bare 490 meter fraa geren vaar var det geocachen Tibetan vriting, som vi jo maatte ta paa veien opp mot Tsetsegun. Hele gjengen var med og letet, og vi fant den.

Saa syklet vi tilbake til UB.

Vaarblomseter.

Utsikt i Bogdkhan Uul omraadet.

Ruiner etter Manzushir klosteret.

Aasta og Oeystein paa veg ned fraa fjellet.

Aasta og Elina i farta.

I vaar foerste ger blei det broedbaking i wok paa glodheit vedovn.

Desse mongolske rytterane kom bort til oss, og var like nyskjerrige paa oss, som me var paa dei.

Inne i ein ekte ger der det faktisk bur folk. mor i geren til hoegre med mongolsk parloer i handa, og soestera hennar som er engelsklaerar til venstre.

Mongolsk vegskilt, men har nokon sett noko til vegen??

Juhu asfalt! Det er luksus.

Denne lille, soete saken er ein pika. Den er ikkje saa uskyldig som den kanskje ser ut, den tygde over ei av reimene paa teltet til Aasta. Haaper reiseforsikringa dekker saanne skader......

Mongolsk jente som goeymer seg litt for desse raringane paa sykkel.

Paa det lokale samvirkelaget fekk Aasta kjoept Khaan Kola.

Flokkar med geiter og sauar over alt.

Paa veg mot Hustai nasjonalpark.

Ridende rytter paa sykkel.

Hei og velkommen til geren vaar.

Ger.

Utsikt i Hustai nasjonalpark.

Fortsatt Hustai nasjonalpark. Her var det fint naa, men det er nok enda flottare naar det blir heilt groent til sommaren.

Hustai igjen.

Det er veldig mange store rovfuglar i omraadet, og dei kjem til tider svaert naer. "Oerna tar ikkje syklista....."

Bjoern Tore aleine paa dei aude steppene.

Living the Mongolian dream. Hest og endelause stepper. Aasta var ogsaa med paa ridetur.

Thaki hestar.

Desse hestane kjem det turistar fraa naer og fjern for aa sjaa.

Drikkepause.

Nedoverbakke og grusveg.

Moerke skyer over ein landsby som hadde fjell som gjorde at det likna paa Lofoten.

Geiter over alt jo.

Ca 490 meter fraa geren vaar i Bogdkhan Uul omraadet var det ein geocache som me maatte ta. Heile gjengen blei med paa skattejakt.

Mongolsk stupa like ved Manzushir klosteret.

Inngangen til klosteret.

Paa veg mot toppen.

Paa fjelltoppen var det plasert ein ovoo, ein varde som er hellig for mongolane.

Pust i bakken paa veg ned fraa fjellet.

Buuz og brus. Knallgodt, men det kan bli litt masse sauefett. Buuz er nesten som dampa, kinesiske dumplings med sauekjoett inni.

Paa veg inn mot Ulaanbaatar moette me andre tursyklistar ogsaa. Dette er Richard Fergé og Stani Martinkova. Dei hadde sin foerste sykkeldag etter aa ha jobba i UB ei stund. Det var paa tide for dei aa komme vidare paa jordomsyklinga si. Nettsida deira er www.velomad.com

Bjoern Tore hadde gloeymt aa sjekke dekka sine foer avreise, men dei holdt heilt fram til tross for fint hol i framdekket.

Kommentarer/comments:

Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469 Warning: Division by zero in /var/www/web/wno139522/cutenews/inc/functions.inc.php on line 469