Startside Reiseblogg Overskrifter Arkiv Om oss / kontakt Bakgrunn Ruteplan/kart Forberedelser Statistikk MinSykkelErLastetMed Linker Erfaringer Takk til in English Tine på tur
Rute og kart

Rute


Etter mye lesing og kikking på kart er vi kommet fram til at vi vil sykle følgende rute. Denne må anses som veiledende da hyppige avstikkere og forandring i rutevalg helt sikkert vil forekomme. For å se en diskusjon av alternative ruter, se her.

Rød strek betyr planlagt rute, blå strek alternativ rute.


Oversikt over hele ruten

På grunn av ankommende vinter med kalde temperaturer og snø i Kina, Mongolia og Sibir er vi nødt til å drøye årstiden. Fremofor å vente i Hanoi og gjøre ingenting velger vi å starte fra sydligere Bangkok og ta en runde i sør-øst Asia før vi vender nesen nordover. Vi kan bruke god tid i starten i lavkost-land og sykle oss sakte i form og venne oss til nytt utstyr og en ny midlertidig livsstil. I grunnen starter vi da turen med å gjøre den enda lenger, men dette er ganske nødvendig.

Sør-øst Asia er også en særdeles trivelig region å oppholde seg i med vennlige folk, rimelige priser, god mat og mye spennende å se. Spesielt Laos er et favorittland av våre i sykkelsammenheng, og vi vil tyne visumet til siste skanse.

Thailand


Ruten i Thailand

Thailand er smilenes land, selv om Bangkok er en direkte utrivelig by. Likevel kommer vi til å oppholde oss her i rundt en uke for å gjøre de siste forberedelsene som å ordne visum til Laos og Kambodsja, og handle inn og justere det siste utstyret.

Vi setter kursen sørover mot kysten for å unngå den travle veien mot Kambodsja, og følger kysten nesten helt til grensen og følger deretter grensen opp til Aranya Prathet hvor vi krysser inn til Poipet i Kambodsja.

Kambodsja


Ruten i Kambodsja

I Kambodsja setter vi nesen direkte mot de kjente Angkor-templene i Siem Reap hvor vi sikkert kommer til å bruke noen dager på å utforske UNESCO-siten med de mange praktfulle templene.

Deretter er planen enten å sykle direkte videre til hovedstaden Phnom Penh eller sykle litt tilbake for å følge veien på den sørlige siden av Tonle Sap sjøen som også ender i Phnom Penh.

I Phnom Penh har vi hørt at den russiske ambassaden skal være vennlige, og enkle å ha med å gjøre pga. lite besøk og få visumforespørsler. Derfor lurer vi på å søke om vårt russiske visum allerede her, selv om det betyr at vi må anskaffe et ett års business-visum og deretter ankomme landet et halvt år for seint. Ambassaden i Hanoi er også en mulighet, mens ambassaden i Beijing som ville være det naturlige stedet for oss å søke er derimot helt håpløse... Vi krysser fingre for at det ordner seg.

Etter et kort opphold i Phnom Penh styrer vi nordover på uasfalterte veier til laotisk grense ved Mekongelven.

Laos


Ruten i Laos

Laos er bare et fantastisk land, og perfekt for sykkelturer. Her er nesten ingen biler og veiene er bare unntaksvis asfaltert. Folk er genuint vennlige og virker så glade og lykkelige til tross for det lille de har. Laos er et fattig land. Vi vil oppholde oss i Laos så lenge visumet tillater oss det for å nyte dette herlige landet.

Vi vil følge de flate veiene langs Mekong eller ta en svipp til Bolaven-platået mens vi trekker nordover. Vi har lovet å besøke gjengen på National Geographic Department (NGD) i Vientiane og skylder dem en kasse BeerLao for de eminente Laos-kartene de utstyrte oss med. Dog ser vi jo veldig fram til å se igjen den herlige gjengen der!

Deretter fortsetter vi langs små jungelveier i kuppert terreng til Phonsvan og de mystiske krukkeslettene før vi igjen finner vei gjennom de små jungelveiene til den lite brukte grensestasjonen Na Maew - Nam Xoi inn til Vietnam.

Vietnam


Ruten i Vietnam

I Vietnam er vi godt kjent og strekningen til Hanoi blir som transportetappe å regne. I Hanoi feirer vi jul med "gamle" venner fra Fredskorpsoppholdet, ordner kinesisk visum, og vaksinerer Ståle, før vi sykler nord-østover til Friendship pass inn til Kina.

Kina


Ruten i Kina

I Kina har vi planlagt lite. Vi har 3 måneder på oss til å krysse dette kjempestore landet, og har lyst til å få med oss terrakotta-soldatene i Xi'an og kanskje en glimt av muren. I Beijing anskaffer vi mongolsk visum.

Utfordringen i Kina blir å unngå de hemmelige "lukkede" områdene som utlendinger ikke har lov til å befinne seg i, men knapt kan finne info om. Vi vet hvertfall ett slikt lukket område vi MÅ krysse (deler av Indre Mongolia) for å komme oss til Mongolia, her gjelder det å holde en lav profil... Språket blir også en interessant utfordring.

Mongolia


Ruten i Mongolia

Det første vi møter i Mongolia blir Gobi-ørkenen som nok kan være kjølig i april. På deler av strekningen opp til hovedstaden Ulan Baator finnes ingen veier, men heldigvis en jernbane å orientere seg etter. (ja vi har med gps, kart og kompass).

I Mongolia håper vi på å få følge av kjære syklistvenner og klasseamerater fra sykkelturen i Vietnam i mai 2006, og i Ulaan Baator har vi også en kontaktadresse til det nasjonale kartverket, og håper på å få til et møte der.

Veien går videre nordover mot Bajkal-sjøen i Russland.

Russland


Ruten i Russland

Russland er et enooormt land, men kartet lyver noe. Likevel kommer vi til å tilbringe ca. 4 måneder her, og stort sett følge den transsibirske higway'en fra øst mot vest, skjønt "highway" er vel å ta hardt i. Fra Bajkal-sjøen fortsetter vi mot Omsk og videre til sumpene og slettene mellom Chelyabinsk og Novosibirsk, og krysser Uralfjellene før vi setter kursen nord-vestover mot finsk grense.

Moskva og St. Petersburg høres i utgangspunktet spennende ut, men store byer er generellt kjipe for syklister og også dyre med hensyn til overnatting, så det spørs om vi tar bryet. Kanskje frister de for mye, vi får se når den tid kommer.

Finland


Ruten i Finland

De tusen sjøers land er også et lite planlagt kapittel, og her er planen bare å krysse på skrå uten noen spesiell formening om hvor. Finland er "kjent" for oss i betydningen "nesten hjemme" og her tar vi nok det meste på sparket. Vi antar også at vi vil være særdeles klare for å komme frem (jmf. tidligere sykkelturer) og sparke mil for å komme raskere hjem.

Inn ved Vyborg og ut i Haparanda er planen.

Sverige


Ruten i Sverige

RUten i Sverige blir som i Finland; på vei hjem.

Norge


Ruten i Norge

I utgangspunktet hadde vi tenkt å sykle Hanoi - Trondheim, fordi det er i Trondheim vi har tilbrakt de siste årene, men etterhvert har vi innsett at vi har lite tilknytning her lenger når vi ikke bor der lenger. Hovedmålet er fremdeles Trondheim, men det spørs nok om vi ikke slenger på et par km og sykler helt hjem til Geilo og/eller Seljord som er hjemhjem nå.

Hjemkomst tror vi skjer i august/september.

Kartene er lånt fra The University of Texas at Austin
"Courtesy of the University of Texas Libraries, The University of Texas at Austin".